Egyre többen ismerik az ökocímkét

Hírek

Egyre többen ismerik az ökocímkét

Jelentősen nőtt az Ökocímke (EU Ecolabel) ismertsége az elmúlt 5 évben a magyar fogyasztók körében, derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss kutatási adataiból. Itthon 32% ismerik a minősítést, míg az Európai Uniós átlag 30% körül mozog. 

Az országos reprezentatív mintán végzet kutatás szerint a válaszadók mintegy 32 százaléka ismeri az Európai Unió környezetbarát termék minősítését, míg 2019-ben ez az arány csak 17 százalék volt. A gyermekesek körében ez az arány még magasabb, 45 százalék, ami nem is csoda, hiszen a magyarok 88 százaléka aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87 százalékuk pedig a környezeti hatásuk miatt, és ezen belül is a gyerekek szervezet a legérzékenyebbek a durva kemikáliákra. A kutatásból az is kiderül, hogy ismertségtől függetlenül a válaszadók 77 százaléka meg is bízik az EU ökocímke által nyújtott környezetvédelmi garanciában. 

A kutatást a Tudatos Vásárlók Egyesülete megrendelésére a Nielsen piackutató készítette a 2023 szeptemberben, illetve azonos módszer alapján 2019 februárban a Green & Safe LIFE-styles projekt keretében. A Green & Safe LIFE-styles kifejezett célja volt az ökocímke ismertségének növelése.

Terjed a zöld takarítás, de a zöldre festés is

A zöld címkék gombamódra elszaporodtak, mára közel 500 környezetbarát címke és megszámlálhatatlan önjelölt, azaz független minősítés nélküli, ellenőrizetlen tartalmú “zöld” címke van használatban világszerte. A gyártók igyekeznek felülni a zöld hullámra, hiszen a fogyasztói kereslet növekszik a környezetkímélő szerek iránt. Így itthon is tavaly 16 százalékkal nőtt az öko-tisztítószerek piaca,a növekedés 80 százalékát azonban a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak. A gyártók előszeretettel emelnek ki olyan tényeket a termékeikkel kapcsolatban, amelyek pozitív környezeti hatást jelentenek ugyan (pl. újrahasznosítható csomagolás, természetes illatanyag), de közben elterelik a figyelmet a termék tényleges, sokszor káros összetevőiről. Ha ezzel egy zöld logó vagy egy harmadik fél által nem hitelesített címke is társul, könnyen azt a benyomást keltik magukról, hogy öko-szerrel áll szemben a vásárló.eco.jpg

Itt lépnek a képbe a harmadik fél által hitelesített tanúsítványok, melyek közül a Tudatos Vásárlók  EU Ecolabel-t tartják a legerősebbnek. A védjegyek lényege, hogy a piaci előnyben részesülhessenek azok a termékek vagy szolgáltatások, melyek bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelentenek környezetükre, mint riválisaik (pl. újrahasznosított, újratölthető, csökkentett erőforrás-felhasználású, nincs veszélyesanyag-tartalma). Az Európai Uniós Ökocímkét az Európai Bizottság és a tagállamok alakították ki. Egyike azoknak a címkéknek, amelyeket mind az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), mind az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) hitelesnek tart. Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel. Az Európai Unió piacára törekvő cégek saját elhatározásukból jelentkezhetnek a tanúsítási eljárásra, hogy megszerezzék és használhassák a virágos uniós ökocímkét egy adott termékkategória legkiválóbb termékein. Magyar termékek és magyarországi gyártók is jelentkezhetnek a minősítési eljárásra.

Miben bízzon a fogyasztó?

Nincs könnyű dolga a vásárlóknak, ha egyszerűen csak tiszta, higiénikus és káros vegyszerektől mentes környezetet szeretnének. A boltok polcain termékek tömkelege kínálja magát „zöld”-nek hihető tulajdonságokkal,  nehéz kiválasztani azt a pár terméket, ami nemcsak hatékony, de nem marad utána káros szer a tárgyakon. Ez utóbbira garancia, ha EU Ökocímkével jelzett terméket választanak, a hatékonyságukat pedig ellenőrzik a Tudatos Vásárlók ingyenes Terméktesztjeiben, amelyek már elérhetők mosógélekre, mosókapszulákra, kézi mosogatószerekre, gépi mosogatószerekre, valamint WC tisztítókra is. Ezekben sorra dobogós helyen szerepelnek az ökocímkés termékek,  így senkinek sem kell kompromisszumot kötnie hatékonyság és környezettudatosság között.

Borítókép: Pixabay, forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete




hirdetés

EZT IS Ajánljuk
Hírek
Már 80 SPAR üzletben leadható a használt sütőolaj és zsiradék
2022 végére a korábbinak mintegy duplájára nőtt a SPAR hálózatában telepített használt sütőolaj-gyűjtőpontok száma országszerte, így immár nyolcvan hiper-, és szupermarketnél lehet egyszerűen elhelyezni az egyébként környezetszennyező, ám korszerű technológiával újrahasznosítható anyagot.


csináld magad
Öko-virágoskert újrahasznosított gumiabroncsból
Az újrahasznosítás nemcsak menő, hanem tényleg védi a környezetet, hiszen így kevesebb a szemét. Ezt az abroncskertet ráadásul könnyű elkészíteni.


Hírek
Kerüljön jó helyre az aludoboz!
Gyűjtő automaták segítenek országszerte, hogy kiürült aludobozainktól környezettudatosan szabadulhassunk meg, ráadásul mi is profitáljunk ebből.


Otthon-bútor
Megújult komód, fiókos szekrény
Sok helyen vásárolhatunk kedvünkre régi bútorokat. Ha a nagyszülők, szülők pincéjében nincsen régi, felújításra váró komód, használt bútokereskedésben biztosan találunk. A következőkben öt különböző stílusú és állapotú bútor felújítási ötletét ismertetjük.
















Fizessen elő a magazinra!

Havonta megjelenő lakásfelújítással, átalakítással, építkezéssel, kertrendezéssel valamint számos egyedi barkács- és javítási ötlettel, tanáccsal szolgáló színes magazin.





ötletmozaik.hu © 2024

minden jog fenntartva




Hírek csináld magad
Otthon-bútor Kert-balkon Szerszám-anyag Gyerkőc
Gép- és anyagújdonságok Ötletek Építési bajnokság