7 dolog, amiért megéri a fulfillment mellett dönteni

Ötletek

7 dolog, amiért megéri a fulfillment mellett dönteni

A webáruházak üzemeltetésének mindig fontos kérdése, hogy milyen tevékenységeket hagyjunk saját hatáskörben és miket szervezzünk ki. Mik azok a folyamatok, amik felett teljes kontrollt szeretnénk tartani és mik azok, amit megbízható partnerre ruháznánk át. Hol van saját munkabírásunk határa, meddig költséghatékony adott tevékenységet magunknak elvégezni?

Nincs nagy titok, sem apróbetűs kiegészítés: a hazai webáruházak elsöprő többségének pénzügyi szempontból is kedvező lenne a logisztika kiszervezése, de az anyagiakon túl is mondunk érveket a fulfillment mellett.

Webáruházak logisztikai feladatai

A magyar e-kereskedők működési modelljei döntően saját termékkészlet forgalmazására épülnek. A termékek beszerzése és értékesítése között is szükséges több logisztikai tevékenységet elvégezniük a webáruházaknak. A készletet nyilván kell tartani, átlátható, biztonságos módon kell tárolni, a beérkező megrendeléseket feldolgozni, annak megfelelően a raktárból a termékeket kigyűjteni és szakszerűen csomagolni mielőtt a futárnak átadásra és kiszállításra kerülne. További feladatot jelent a selejtezés és a visszáru kezelése.

A webshop logisztika a napi ügymenet jelentős részét teszi ki, a megrendelések fizikai teljesítése munkaidő- és munkaerőigénye is jelentős, éppen ezért a logisztika pénzügyi költségei nehezen számíthatóak, mivel azok túlmutatnak a raktár beruházási és üzemeltetési kiadásain.

Saját raktár igazi alternatívája, a fulfillment

Nem véletlen, hogy a raktározás feladatától sokan szeretnének megszabadulni. A dropshipping, azaz saját tulajdonú termékkészlet nélküli webáruház egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy nem szükséges semmilyen módon a forgalmazott termékekkel napi, fizikai kapcsolatba kerülni. Az értékesítési modellnek elvitathatatlan ez az érdeme valamint az alacsony kockázati szintje, de ehhez jelentős hátrányok is csatlakoznak: nincs valós ráhatásunk a rendelkezésre álló készlet összetételére és méretére, továbbá nagyon szűk árréssel dolgozhatunk.

A webáruházak számára gazdasági szempontból is előnyös megoldás a logisztikai folyamatok teljes kiszervezése, amit fulfillmentnek nevezünk. Fulfillment szolgáltatás esetén teljes kontrollunk marad a termékkészlet felett, de a megrendelések szerződött fulfillment partnerünkhöz futnak be, aki nem csak tárolja készletünket, de beszerzéseinket átveszi, termékeinket nyilvántartja, komissiózza és csomagolja majd gondoskodik azok vásárlókhoz való szállításáról is. Szintén kiszervezhetőek a visszáruhoz és címkézéshez kapcsolódó feladatok.

Miért éri meg kiszervezni a logisztikát?

A logisztika kiszervezése nem pusztán egy lehetőség, de sok szempontból kifejezetten előnyös és gazdaságilag is racionális döntés. A következőkben összefoglaljuk azt a hét legfontosabb területet, ahol előnyösen változik meg a webshop napi működése és így a legnyomósabb érvek lehetnek a fulfillment mellett.

logisztikai-folyamatok02.jpg

Letisztult ügymenet és feladatkörök

Sok hazai webáruház életében a munka- és feladatkörök nem letisztultak, minden feladatkört egy vagy két ember végez el. Azzal hogy az operatív feladatok kiszervezésre kerülnek, a felelősségi körök is letisztulnak. A napi munka átláthatóbbá, könnyebbé és ellenőrizhetőbbé válik. A webáruház üzemeltetőjénél maradnak a stratégiai döntések, az árukészlet összeállítása és a beszerzés megszervezése. Megmarad a teljes pénzügyi kontroll, az árazás és a számlázás is. Továbbra is a webáruháznál marad minden ügyfélkapcsolati teendő, a marketing és a keresőoptimalizálás. (Nyilván ezek is kiszervezhetőek, de általában másik szolgáltató felé.)

A termékkészlet kezelésének minden lépése kiszervezésre kerül: a betárolás, a raktározás, a kigyűjtés, a csomagolás és a szállítás is. Ezzel párhuzamosan a megrendelések fogadása, feldolgozása és teljes körű teljesítése ezután partnerünk feladata lesz. Amennyiben szükséges a termékekhez dokumentumok csatolására, azok újracsomagolására, címkézésére is felkérhető a fulfillment szolgáltató.

Hatékonyság növekedése

Nem csak letisztulnak a feladatkörök, de a kiszervezett tevékenységek profi szolgáltatókhoz kerülnek. A megrendelések feldolgozása késedelem nélkül kezdődik meg, azokat a modern technológiáknak köszönhetően sokkal gyorsabban és pontosabban, hiba nélkül tudják kigyűjteni tárolóhelyükről. Szakszerű és minőségi alapanyagokat használó csomagolás után a lehető leggyorsabban kerül kiszállításra a megrendelőhöz minden csomag.

Jelentősen növeli a hatékonyságot az is, hogy a készlet nyilvántartása naprakész, minden termék nyomon követhetővé válik. Nincsenek elkallódó, elfekvő, raktárban beragadt készletek. A visszáru kezelése gyorssá és stresszmentessé válik.

Költségek csökkenése

Sok webáruház számára nem is ismert, hogy pontosan mekkora költségekkel jár számukra a logisztika. A legtöbb esetben a kiszervezés jelentős megtakarítást eredményez, a költségek akár harmadukkal is visszaeshetnek, ami több dologra vezethető vissza.

Nem kell saját és rugalmatlan tulajdonságokkal bíró raktárat fenntartani. Kiszervezés esetén csak azok a költségek fizetendőek, amik valóban webáruházunk termékkészletét érintik. Az állandó költség minimális, ha nincs megrendelés, kevesebb az igénybe vett szolgáltatás, nem kell a kihasználatlan kapacitásokért fizetnünk. Azzal, hogy egy nagyobb logisztikai központ szolgáltatásait vesszük igénybe, a méretgazdaságosságból következő költségcsökkenés előnyeit mi is élvezhetjük: olcsóbb a csomagolás megszervezése és a piacon elérhető legkedvezőbb szállítási díjakat használhatjuk. A gyorsabb és pontosabb teljesítés csökkenti az át nem vett és visszaküldött termékek számát is.

Tervezhetőség

Fulfillment esetén logisztikai költségeink skálázhatóak, egyértelműek és egyszerűen számíthatóak, ami jelentősen könnyíti az üzleti tervezést és az árképzést. A logisztikai költség nem egy bizonytalan összetételű becslés lesz ezután, hanem egy fix, megrendelésenként számítható összeg. A folyamatosan rendelkezésre álló nyilvántartások alapján könnyebb tervezni a kampányokat és időzíteni a beszerzést. A folyamatok átláthatóak, automatizáltak, ellenőrizhetőek, lefutásuk meglepetések nélkül, előre kiszámítható, megbízható módon történik.

Biztonságos, állandó színvonalú üzemelés

A webáruházak esetében általában nem informatikai problémák okoznak elakadásokat az üzemelésben, hanem az ügymenet ad hoc jellegéből adódó elmaradások, a logisztikai tevékenységek halmozódása, elúszása. A kiszervezett logisztika során egy munkatárs szabadsága, megbetegedése vagy egy csomagolóanyag kifogyása nem okoz fennakadást a megrendelések teljesítésében. A teljesítés mindig azonos, magas színvonalon történik, ami igazodni tud az értékesítés szezonalitásaihoz is. A kiszervezéssel továbbra is követnünk kell logisztikai folyamatainkat, de nem elvégeznünk azokat, így rövidebb munkából való kimaradásunk nem okoz behozhatatlan halmozódásokat.

Marketing új lehetőségei

Az üzemeltetési feladatok kiszervezésével jelentős mennyiségű munkaidő szabadul fel, így több idő marad olyan stratégiai, vezetői döntéseket igénylő folyamatok végzésére, mint a vásárlószerzés. A logisztikán megtakarított költségek visszaforgathatóak a marketingbe vagy keresőoptimalizálásba, ami vállalkozásunk további fejlődésének alapja. Nem csak idő és forrás lesz több a marketing feladatokhoz, de pontosabb és frissebb adat is. A kiszervezéssel nyilvántartásunk pontosabbá és részletesebbé válik, amik a marketing kampányokat megalapozó adatokat szolgáltathat számunkra.

Növekvő versenyképesség

A fentiek végső soron egyenként is szolgálják a versenyképesség növekedését. Azzal, hogy webáruházunk igénybe tudja venni a legmodernebb technológiákat, tervezhetőbbé válik működése és pénzügyi kiadásai, nem kerül már a startvonalnál versenyhátrányba a nagyobb szolgáltatókkal szemben. A fejlődés saját pillanatnyi adottságaink, teljesítőképességünk nem jelentik üvegplafonját, mivel a megrendelések teljesítése rugalmasan igazodik a piaci igényekhez.

Önmagában azzal, hogy működési folyamatainkba egy profi partnert emelünk be, saját munkavégzésünkre is kedvező hatást gyakorlunk. Egy fulfillment szolgáltató nem pusztán egy alvállalkozó, aki teljesíti az általunk meghatározott feladatot, hanem működésünkre szemléletével és tanácsaival is inspirálóan ható partner. (x)

Fotó: unsplash.com/@elevatebeer




hirdetés

EZT IS Ajánljuk
Ötletek
Készíts méhecskehotelt kertedbe
Magányosan élő méheknek segíthetsz azzal, ha kertedben úgynevezett „hotelt” készítesz számukra. Már egy darab farönk vagy tégla is jó lehet erre a célra. Mutatjuk, hogyan csináld!


Ötletek
5+1 praktika a csodálatos kertért
Mára beért az eddigi megfeszített kerti munka: pompáznak a virágok, érnek a fűszernövények, a pázsit pedig gyönyörű.


Ötletek
8 jótanács a kert és a kerti készülékek télre való felkészítéséhez
Mielőtt novemberben az utolsó levelek is lehullanak a fákról, fel kell készítenünk a keretet, a szerszámokat és szerszámgépeket a tél érkezésére. A munkálatok során külön figyelmet kell szentelni azoknak a kerti szerszámoknak, amelyek a telet a kerti szerszámoskamrában töltik, hiszen a fagy és a nedvesség könnyedén kárt tehetnek ezekben.


Ötletek
Ősi japán módszer: szögek és csavarok nélkül illesztik össze a gerendákat
El sem tudod képzelni, hogyan lehet stabil faszerkezetet, bútort készíteni úgy, hogy nem használunk hozzá szögeket, csavarokat vagy ragasztót? Megmutatjuk!
















Fizessen elő a magazinra!

Havonta megjelenő lakásfelújítással, átalakítással, építkezéssel, kertrendezéssel valamint számos egyedi barkács- és javítási ötlettel, tanáccsal szolgáló színes magazin.





ötletmozaik.hu © 2024

minden jog fenntartva




Hírek csináld magad
Otthon-bútor Kert-balkon Szerszám-anyag Gyerkőc
Gép- és anyagújdonságok Ötletek Építési bajnokság